07 januar 2007

Norge IDAG

Jeg må slutte å lese det, for det gjør meg så eitrende forbanna. Det er et par år siden sist jeg leste noe fra avisen, men i dag klikket jeg meg inn på nettutgaven etter et google-søk på "Martin Luther islam". Det jeg kom til, var en artikkel om karikaturene av Profeten Mohamed. Gammelt stoff og diskutert opp, ned og i mente. Jeg har hørt alle de snevre kommentarene før, men likevel blir jeg så sint. Her er avsnittet som får det til å tippe over for meg denne gangen.

Ingen av tegningene i Jyllands-Posten er nedlatende mot det hellige, mot
religionen eller Muhammed. En av tegningene er ypperlig og setter fingeren på
terrorismeproblemet.
Denne tegningen viser Muhammed, som sier at man ikke må
sende ham flere selvmordsbomber-martyrer. -Vi har sluppet opp for jomfruer, sier
han. Et svært godt og tankevekkende innlegg i dagens debatt.


Hvem faen tror de at de er? Mitt problem er at jeg blir like lite tolerant overfor F. J. Sæle som han er overfor muslimene. Karikatursaken er bare et tilfeldig eksempel. Det flommer dessverre over av mangel på forståelse og toleranse i Sæles avis.

3 kommentarer:

Joachim Hollekim sa...

...og nettopp derfor leser jeg det mens jeg humrer høyt og sender de verste artiklene til Kenneth. Sæle er som en skikkelig forbannet lemen, han er kanskje sint men ingen tar han alvorlig. Den ravende ekstremisten er ikke farlig, det er han som er (tilsynelatende) fornuftig og saklig som kan sette fyr på verden.

Fire kaffe sa...

Lær meg å le, kjære deg. Nå sitter en artikkel igjen i dagevis, jeg river meg i håret, mister nattesøvnen og blir ukonsentrert. Det er visst ikke uten grunn jeg sluttet å lese i den for et par år siden. Ja, jeg vet at jeg burde le for det er så ekstraordinært i sin dumhet, men jeg får det simpelthen ikke til. Ennå.

Fire kaffe sa...

Men vet du hva som er irriterende? At det er såpass mange som leser og liker avisen hans.