09 februar 2008

Dagbladet, lærere, generalisering og sutring

Jeg vet ikke om jeg er oppgitt eller sint eller begge deler. I dette tilfellet klarer jeg heller ikke å bestemme meg for om det er Dagbladet eller lærerne som uttaler seg, som gjør meg mest sint. Skole er in i media for tiden. Vi er dårlige i regning, lesing og naturfag, og det er flaut å være lærer.

Flaut å være lærer? Hva er det for en uttalelse? Det er når Dag Andreas Hansen sier at det er flaut å være lærer at han gjør det flaut å være lærer. Hvis han gjør en god jobb, en jobb han kan være stolt av, er det hans ansvar som lærer å formidle til andre at han er stolt over det viktige arbeidet han utfører. Ja, for han mener at det er viktig, hvis ikke hadde han ikke klaget over at lønna ikke stod i forhold til ansvaret.

Og så er det Dagbladet og metoden de bruker. De har kontaktet over 3000 lærere i Oslo og bedt dem om å svare på en undersøkelse. 200 har svart, altså 6,7 % av de spurte. Dette bruker de for det det er verd, og de er eksperter på å trekke frem uttalelser fra enkeltlærere for å bekrefte det en annen enkeltlærer sier. Se bare her:

”Han mener media framstiller lærere som dumme, inkompetente og late.”
(Dag Andreas Hansen)
”Det er han ikke alene om å mene. En ungdomskolelærer skriver til Dagbladet.no at «lærer» har blitt et skjellsord på grunn av «hetsen» fra media, politikere og «forståsegpåere».”

Og vips så føler lærerne seg både misforstått og undervurdert, for to lærere har sagt det.

I dag er det foreldre som gjør barnas lekser som er oppslaget på Dagbladet.no. De tar også fri fra jobben for å hjelpe barna med prøvene. ”Det forteller Oslo-lærere.” Dagbladet viser igjen god evne til å generalisere ut fra det noen lærere sier og noen foreldre gjør. Tre lærere forteller også at det er vanlig at foreldre gjør leksene for barna. Tre lærere, ja. 1 promille av de spurte og 1,5 prosent av de som svarte. Jeg lurer på om det også er tre lærere som har uttalt seg i motsatt retning. Jeg kan godt uttale meg og si at det slett ikke er vanlig at foreldre gjør leksene for barna, og jeg vet om minst to lærere til som er enige med meg. Men akk, jeg ble ikke spurt, og jeg jobber heller ikke i Oslo-skolen.

I artikkelen om foreldrene som gjør barnas lekser synes jeg imidlertid enkeltlærerne er hakket verre enn Dagbladet sine metoder. Noen av dem (de som blir trukket frem i artikkelen) synes nemlig at vi må jobbe for at ressurssterke foreldre ikke skal få mulighet til å hjelpe barna sine med hjemmearbeid. Da blir nemlig forskjellene større. Ja, la oss for guds skyld ikke la noen komme lengre enn andre. De sterke må vente på de svake før de kan få lov å bli enda bedre.
En (1, enkeltlærer) annen lærer de velger å trekke frem, mener at mer praktiske fag og mindre ren teori er løsning. Bruk av konkreter og mindre høykultur. Ja, huff, vi vil jo ikke at barna våre skal måtte lære noe som er abstrakt og teoretisk. Vi skal lære å bygge broer gjennom praktisk øving, ikke ved å lære teori.

Jeg uttaler meg også som enkeltperson -enkeltlærer- men det skinner også gjennom siden jeg skriver i min egen blogg. Dagbladet skriver også antallet lærere som har uttalt seg, men måten de bruker uttalelsene på, får det til å virke som det gjelder gjelder generelt, hvertfall for de som ikke kjenner så godt til hva som foregår i den norske skolen.

Det er mye som er riktig i det som kommer frem i media, men det er enda mer som ikke kommer frem. Er vi virkelig en skole i krise? Er det store grep som må gjøres for å komme videre og bli dyktigere faglig?

Drømmen er selvfølgelig høyere lønn og økt lærertetthet, men hvorfor skal vi stoppe opp, sutre og henge oss opp i begrensningene? Hva med å trekke frem det vi har i stedet for? Vi har mange høflige, selvstendige, arbeidsomme og ambisiøse elever. Elever som genuint ønsker å lære. Vi har mange dyktige, engasjerte og fleksible lærere som bruker den tiden de har på en utmerket måte og hjelper elevene fremover. Vi har mange positive foreldre som synes skole er viktig. Kanskje det er timetallet og fagfordelingen som burde endres i den norske skolen? Burde vi kanskje hatt mer regning og naturfag allerede fra første klasse? På toppen av de andre fagene? Kanskje det er løsningen, kanskje ikke. Vi som er lærere må bare fortsette å gjøre vårt beste med de forutsetningene vi har.

Hjertelig hilsen lærer i Bergensskolen som er stolt over yrket sitt, kollegaene sine og elevene sine

18 kommentarer:

Anonym sa...

Du skriver akkurat det jeg tenker på, 200 lærere har svart og er dermed "alle" lærere i hele skole-Norge. De fleste er glade i jobben, men mener ting kunne blitt bedre. Desverre er dette temaet in, og man tyner det for alt det er verdt.

Får håpe dette roer seg, for uansett hva lærere sier om skolen,arb,miljø etc. etc. Er neppe håpet om en endring tilstede. Vi får se, håper jeg tar feil:)

Elsker jobben min og er stolt av det! Hilsen lærer i Oslo skolen

Anonym sa...

Ja, kjære deg. Du sa det.

Anonym sa...

SÅ bra skrevet dere! Jeg er også lærer, og har en helt fantastisk klasse. Jeg og min kollega jobber rygg i rygg med 6. trinn på vår skole. Og vi har rett og slett flotte elever. Vi har nok vært veldig heldige med elevmassen. Men vi har og vært flinke!
Vi har høyt faglig nivå hos oss, og det ser ut som alle trives. Ingen av dem er voldsomt utagerende, men vi har mange utfordringer allikevel. Midt i alle utfordringer og forskjelligheter har vi klart å lage et trygt og hyggelig læringsmiljø hvor vi møter hverandre med Omsorg, Ansvar og Respekt. Jeg tror det er første bud for å lykkes i klasserommet i dag.
At vi har så fin elevgruppe i utgangspunktet - er nok også litt "flaks". For vi begge kollegaene, har hatt klasser tidligere som ikke har vært så hyggelige å "gå på jobb" i.
Det er tøft å være lærer i dag. Selvom vi har herlige unger..
Oppgavene er mange. Altfor mange.
Og noen av oppgavene burde vi ikke hatt.
Men til tross for flott voksenfellesskap og fellesskap med elevene - så er det et tøft yrke. Man går hele tiden på tå og hev - og er oppmerksom på "alle" situasjoner som skjer i gruppa. Hele tiden.
Jeg klarer ikke å forestille meg at andre yrker må være så topp konsentrert hele tiden? Flygere kanskje? Men de har heller ikke så mange impulser på alle kanter som vi lærere har. Og de sitter stille, OG de er to voksne som hele tiden kan ta valgene sammen. :-) OG de kan spise og gå på do - nesten når de vil! :-)
Jaja. Friskt mot - alle dere ukjente kollegaer! Vi har en fantastisk viktig jobb! STÅ på og la ikke mediaskapte problem ta motet fra oss!
STOR KLEM
fra lærer i Østfoldskolen.

Anonym sa...

Når utdanningsminister sier at det finnes ikke noe krise i den norske skolen det finnes da ikke. Han har de beste ekspertene tillgjengelige og hvorfor skulle han lyve?
Det at lærerne skulle vare flau på grunn av jobben sin har jeg ingen tro på.

Anonym sa...

Fantastisk herlig å lese disse tankene dine. Fulltreffer! Blir faktisk lettere kvalm av å lese Dagbladets hetsetirade av skolen. Stå på, og lykke til videre som lærer!

Anonym sa...

Jeg er ikke lærer, bare mamma til skolebarn. Jeg blir veldig forundret over overskriftene, og også over den kronikken som sto i dagbladet eller aftenposten her om dagen. Om at det var samfullt å være lærer, noe man ikke orket å si høyt fordi man fikk så mye pes. Min oppfatning er at vi foreldre synes lærerne er flinke, engasjerte og flotte å forholde seg til. Og at de bør være stolte herfra til månen.

Jeg synes du skal sende dette blogginnlegget til Dagbladet.

Anonym sa...

Jeg er lærer. Stortrives i jobben.
Har flotte, oppegående, engasjerte og fornøyde elever. Har humor og glede på jobben..
Tenk om media kunne vist noe av den positive skolen! (net, er ikke av interesse..??!..)

Britt Åse sa...

Dagbladet har som spesialitet å ta ut bittesmå, gjerne kontroversielle biter av virkeligheten, og blåse dem opp til "Viktige Saker". Som de selger flere aviser på.
De har spesialisert seg på å blåse opp ikke-hyppig-forekommende helse-saker til 'epidemier' som DU kan DØ av, i noen år, og nå er det tydeligvis lærernes tur.
Jaja, vi som har noe å tenke med vet jo at livet har litt flere fasetter enn Dagbla' skal ha oss til å tro.

Unknown sa...

Eg er HEILT einig med deg. :)

Men det skal seiast at eg får nedverdigande blikk og latter (!) når eg seier at eg skal bli lærar, og ofte føler eg må tilføye at eg faktisk HAR karakterar nok til å kome vidare.

Samtidig finnast det heldigvis oppegåande mennesker som svarar at det er beundringsverdig og flott at eg skal bli lærar.

Sjokomanen sa...

Du skriver bra du søss!

Etter det jeg forstår så er du en dyktig lærer også.

Joachim Hollekim sa...

Nok et veldig bra innlegg fra en veldig engasjert person. Jeg kan ikke annet enn å være enig, også i kritikken av Dagbladet sin mer enn tendensiøse journalistikk.

Anonym sa...

"De sterke må vente på de svake før de kan få lov å bli enda bedre."

Så du mener at intelligente unger fra ressurssvake familier fortjener å sakke akterut pga. dårlige familieforhold? Man trenger ikke være "svak" fordi om familien er ressurssvak.

Det er faktisk et problem at familier ikke har råd til pc-er, internett osv. når dette er saker som brukes som læremiddel og forventes brukt ved oppgaveinnleveringer. Og ikke kom trekkende med at de kan sitte på skolen/biblioteket for å gjøre oppgaver som krever slike ting.

At Dagbladet overdriver har du rett i ...

Unknown sa...

"Og ikke kom trekkende med at de kan sitte på skolen/biblioteket for å gjøre oppgaver som krever slike ting."
- no må eg faktisk berre svare; KVIFOR IKKJE?

Og så må eg jo tilføye at engasjementet eg såg frå deg på forelesning sendte den jeg-er-flau-artikkelen rett å legge seg! :)

Fire kaffe sa...

Takk for mange kommentarer og meninger.

Jeg har lyst til å kommentere den siste anonyme:

"Så du mener at intelligente unger fra ressurssvake familier fortjener å sakke akterut pga. dårlige familieforhold? Man trenger ikke være "svak" fordi om familien er ressurssvak." Nei, jeg mener det ikke slik. Jeg mener at skolen skal gjøre alt de kan for å få ALLE fremover uansett familiebakgrunn og intelligens. Jeg mener bare at det er feil å bremse de som kan utvikle seg enda lengre med foreldrehjelp enn de kan uten. Hvorfor skal alle være like gode hele tiden?

"Det er faktisk et problem at familier ikke har råd til pc-er, internett osv. når dette er saker som brukes som læremiddel og forventes brukt ved oppgaveinnleveringer. Og ikke kom trekkende med at de kan sitte på skolen/biblioteket for å gjøre oppgaver som krever slike ting." De elevene som ikke har pc og internett hjemme, er kanskje de elevene som har mest bruk for å jobbe med det på skolen. Er det noe som vil bidra til å gjøre klasseskillet større i fremtiden, så vil det være evnen til å orientere seg og finne informasjon på internett. Dermed har skolen et særlig ansvar for å ta seg av disse elevene. Dette kan gjøres med å ha studietid, åpne for pc-bruk i flere timer og ha åpen skole etter skoletid. Det går fint an å gjøre obligatoriske data-oppgaver på skolen og heller prioritere å gjøre annet arbeid i lekse. Mange skoler har også tilbud om leksehjelp etter skoletid for å gi elever med ressurssvake foreldre mulighet til å få hjelp et annet sted.

Fire kaffe sa...

Og det at jeg mener at elever skal få lov til å utvikle seg forskjellig alt etter hvilke evner og muligheter de har, betyr ikke at jeg ikke stemmer SV.

Anonym sa...

Dersom disse 200 hadde svart på et skjema som var egnelig til å fremdrive statistisk informasjon, så kunne 200 av 3000 vært et meget representativt utvalg det.

Man får lese mellom linjene, siden dette er (og sannsynligvis er ment å være) tabloid (og dermed provoserende).

Uansett;
Man skal ta det som sies på alvor. Ja, elevene kan godt lære abstrakte og teoretiske emner, men den praktiske innfallsvinkelen kan ofte være til hjelp for veldig mange elever med hensyn til forståelse av hva man driver med.

Til tross for hva som sies, norsk skole er (og har vært) preget av teach-and-tell metoden (les: pugg). Dette har åpenbart ikke gitt de resultatene menigmann, foreninger, næringsliv og politikere ønsker. Kanskje på tide å gjøre noen forandringer...?

Anonym sa...

Så fint at du er på en skole der du har det bra, og alle kollegaene tydeligvis støtter opp om hverandre! Slik er det dessverre ikke mange andre steder, og det ER faktisk mange lærere som er blitt nedbrutte og flaue over yrket sitt den siste tiden. Ikke fordi de syns de gjør en dårlig jobb, men fordi de blir hengt ut som om de gjør en dårlig jobb på bakgrunn av tester deres elever kanskje ikke en gang har deltatt i. Det at 200 lærere har svart, og at mange er veldig negative til hverdagen sin bør tilsi at en del varlesbjeller bør ringe ikke bare hos politikere, men også hos foreldre. Jeg jobber på en ungdomsskole der vi til stadighet opplever at foreldrene gjør barnas lekser, og til og med temaoppgaver. Dette kan jo ikke få en god karakter, det er jo elevenes kunnskaper vi skal teste og utvikle - ikke foreldrenes. Ofte opplever vi da at foreldre klager, og gjerne til rektor. De skjønner visst ikke at karakterene skal være et mål på elevens kunnskap, ikke et redskap til å komme inn på den linja de aller helst vil på videregående. Det er faktisk veldig tøft og nedbrytende å til stadighet måtte forsvare sine standpunktomkring dette, og mange hos oss har sluttet med å gi omfattende hjemmeoppgaver. Til og med vanlige lekser blir gjort av foreldre, slik at ungene rekker å trene fotball fem ganger i uka.... De nasjonale prøvene ble tatt veldig seriøst av alle lærerne hos oss, men mange elever saboterte. Det ga selvfølgelig utslag på våre resultater, og det var vår skole som ble hengt ut i kommunen, og ikke barneskolene de kom fra. Det er jammen ikke mye læring vi rekker å gi elevene i løpet av høsten i 8.klasse, men likevel er det vi på ungdomsskolen som får pepperen. Vi har mange flotte og arbeidssomme elever, men de aller fleste sitter dessverre og forventer at vi lærere skal gi dem høye karakterer uten at de selv skal gjøre en innsats. Alt for mye her i livet kommer alt for lett for ungene våre i dag, og jeg frykter for den dagen de må stå på egne ben og klare seg selv. Nå søker jeg andre jobber der jeg kan slippe å måtte forsvare min dyktighet til enhver tid, skolen skal jeg følge med argusøyne på vegne av mine to barn, men det blir fra utsiden heretter!

Hilsen lærer i Østfold

Fire kaffe sa...

Jeg vet at jeg er heldig. Veldig heldig. Og jeg vet også at jeg i innlegget uttalte meg som enkeltperson.

Jeg har også kollegaer som negative og lite støttende, men de er heldigvis i mindretall.

Det er trist at læreren fra Østfold i forrige kommentar til stadighet skal forsvare sine standpunkt overfor foreldrene. Det er synd at foreldrene til disse elevene stadig gjør leksene for dem. Da er det noe som er feil med foreldrene sine holdninger til skolen. Eller kanskje med systemet til opptak til videregående hvis det er det som er drivkraften. Jeg vet ikke.

Det jeg var ute etter, var å også vise en positiv del av skolen i disse dager med så mye negativ fokus, delvis skapt av dagbladet.no sin artikkelserie. Hvorfor kan det aldri være et positivt fokus på skolen når det finnes så mye positivt? Vi må gjøre noe for å bli bedre, men vil det å sutre og klage hjelpe oss fremover? Konkrete, fornuftige og saklige forslag til en bedre skole mottas med takk.