17 september 2007

Ap vil ha slutt på økonomisk vekst

Og dette vil de vinne valget på om to år. Hvertfall hvis Martin Kolberg får det som han vil. Jeg kjenner at det nesten sitrer i kroppen av spenning. Tenk hvis de klarer det? Tenk hvis vi nordmenn, meg inkludert, klarer å gjøre noe med det faktum at forbruket i vår del av verden er noe av det som må ned for å komme i balanse med naturen igjen? "Alle" vet jo at det er slik, men vi vil helst slippe å la det få konsekvenser for våre egne liv.

Helt ærlig? Jeg tror ikke at Kolberg får det som han vil hos sine egne. Det tør de ikke. Og hvis han nå skulle få det, tror jeg definitivt ikke at velgerne vil sette pris på det. Den høyrevinden som blåser over landet for tiden, indikerer vel at vi heller vil øke forbruket. Uansett, det blir spennende å se hva som skjer. Takk for en interessant start på dagen, Modige Martin!

3 kommentarer:

Sjokomanen sa...

Blir spennende.

Fire kaffe sa...

Er du med?

Anonym sa...

Helt enig! At en fremstående politiker endelig tør stå fram og si det som er opplagt, nemlig at evig vekst på en begrenset klode vil føre til kollaps, gjorde meg oppriktig glad. Helt ærlig så tror jeg ikke Kolberg får det som han vil hos sine egne jeg heller. Ikke med det første, i hvert fall. Jeg har ingen som helst tiltro til Jens når det gjelder miljø. Men i et lengre tidsperspektiv tror jeg uansett utsagnet vil ha en virkning. Den nødvendige innsikten og motet vil forhåpentligvis vokse fram, også hos andre politikere, etterhvert som problemene blir mer og mer tydelige. Det er bare å håpe at det skjer så snart som mulig :)