08 mars 2007

Inni og utenpå

Tar du vare på spesielle tekstmeldinger og e-poster? Blar du gjennom dem innimellom og blir varm inni deg?
Det gjør jeg. Særlig tekstmeldinger. Etter en stund sletter jeg, men ikke før jeg har noen nye som er nærmere. De er viktige for meg. De gjør meg glad og rolig og får meg til å glemme det som er ubetydelig. Det er som å stå på slalåm på godt underlag og under blå himmel.
Noen ganger tar jeg vare på meldinger som er vonde. Jeg må se dem mange ganger for at de skal slutte å bety noe for meg. Så sletter jeg. Det gjør meg også glad. Og trygg.

De siste årene har jeg blitt så trygg på meg selv. Jeg gjør fremdeles ting jeg angrer på, men jeg assosierer ikke lenger meg selv med de handlingene. Før tok jeg vare på dem i hodet og hjertet mitt og lot meg trykke ned. Jeg glemte hvem jeg var og følte meg som en annen. Ikke at jeg visste hvem jeg egentlig var, det vet jeg forsåvidt ikke ennå, men jeg krympet meg ned til noen andre likevel. Det måtte noe vondt og vanskelig til for å komme dit jeg er nå, og jeg måtte gjøre det alene. Da jeg innså det, ble jeg min egen hobbypsykolog. Den beste og den hardeste. Innimellom feilet jeg, men jeg kom meg opp igjen. Raskere og raskere. Lettere og lettere. Prosessen tok to år og pågår ennå, men jeg har lært det viktigste for å ha det godt. Jeg har lært at det ikke betyr noe hvem som liker meg og ikke. De som ikke liker meg for den jeg er, trenger jeg ikke i livet mitt. Og jeg liker den jeg er. Veldig. Jeg er stolt over å være meg.

Den tekstmeldingen jeg har tatt vare på som betyr mest for meg akkurat nå, inneholder ordet Kunwari. Det er kanskje en motsigelse at jeg er trygg på meg selv og samtidig suger til meg fine ord som om jeg var en sukkulent klort fast til en berghylle ved havet. Jeg tror det er fordi jeg fremdeles har evnen til å ta sjansen på å bli såret.

19 kommentarer:

Anonym sa...

Liker deg som du er jeg=)

Kjempe glad i deg dadda.

(klisje)

Anonym sa...

Ok. Da liker jeg deg også. *krysser av på listen*

Siv sa...

Dette var en flott post! Omtrent som de meldingene en ikke sletter. Takk!

Anonym sa...

Jeg liker deg i hvert fall veldig godt, og har i stor grad veldig lyst til å være en del av livet ditt. Nussogsussogsånn.

Altså, jeg liker deg veldig, veldig godt. Gleder meg til vi treffes igjen.

Anonym sa...

Ting har en tendens til å ta av når vi befinner oss i samme rom.

Anonym sa...

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal tolke den.

Anonym sa...

Det betyr at det er ufattelig gøy å være sammen med deg. Alltid! Hehe.

Anonym sa...

Det er i hvert fall morsomt å være med deg, og jeg gleder meg til neste gang. *nuss*

Dessuten er jeg veldig nysgjerrig på han som kapret deg. Jeg har jo bare snakket med han på telefon.

Anonym sa...

Haha, det var nok svensken på telefonen som gjorde utslaget. Du var jo fortryllende.

Joachim Hollekim sa...

Det var nok det.

Anonym sa...

Vel, muppy, da kan jeg ikke si annet enn tusen takk for at du ringte selv om jeg egentlig var imot. Vel, vi fikk jo heldigvis konstatert at stemmen var normal. Det var det som var formålet.

Anonym sa...

"Kapret deg" høres så fint ut. Det høres ut som jeg virkelig var verd å kapre. :-D

Anonym sa...

Jeg er glad jeg kom innom denne bloggen i dag og leste denne fine posten. Du er likbar.

Elisabeth sa...

Denne likte jeg! Kjenner meg veldig igjen i det med å spare på tekstmeldinger.

Fire kaffe sa...

Takk Fryd og Iskrem. Disse kommentarene skal jeg ta vare på.

Anonym sa...

Haha, shogan; det er faktisk helt sant.

Jeg er litt sånn Kirsten Giftekniv, alstå.

Anonym sa...

Og om noen er verdt å kapre, så må det jo være deg!

Anonym sa...

Den siste der, Muppy, var den til meg eller shogan?

Unknown sa...

åh, ja! Eg samlar på meldingar heile tida, og hugsar så ufatteleg godt då eg kunne utvide antal meldingar frå 12 til 20. også gjekk det plutseleg an med over hundre.
No har eg 2648 stykker i innboks som eg eigentleg kan slette når eg orkar, også har eg lagra 111 bursdagsmeldingar og 164 personlege meldingar. Og når eg byttar telefon så skal dei inn på dataen, for eg elskar å lese slikt igjen og igjen og igjen. :)

nydeleg.