16 juni 2012

Mattelærer på tur

Jeg sjekket taksameteret og ga ham firehundre kroner. De trehundre jeg hadde fått fra de som satt på og hundre fra meg selv. Taxisjåføren ble litt rar, og jeg ble litt flau. Ni kroner i tips, liksom. Litt lite. Litt pinlig. Jaja. Jeg hadde ikke småpenger, så det fikk bli med de ni kronene.

Pinlig.

Pinlig i to meter.

Nesten før jeg hørte døren smelle igjen etter meg, gikk det opp for meg at det stod tohundreognittien på taksameteret. Ikke trehundreognittien.

Gratulerer med hundreognikroner i tips, taxisjåfør.

Nå sitter jeg her og ler. Le med meg. Vær så snill.


6 kommentarer:

Sjokomanen sa...

hihi... ler med deg jeg, men du sover sikkert nå.
Må ikke ta hjerneferie helt enda..

Fire kaffe sa...

Jeg lurer på om han trodde jeg gjorde det med viten og vilje.

Anonym sa...

Skal vi lissom tipse taxisjåfører? Har alltid vært usikker på skikk og bruk når det kommer til tipsing av taxisjåfører. Og hvorfor får de tips? En ting er om du spyr i bilen eller han hjelper med koffert, eller du rett og slett føler for å gi litt penger for han hørte på fulleskravelet ditt i 10 minutter. Men når du bare sitter på og er stille, åpner døren selv og jevnt over gjør lite av deg? Hilsen Siv som ikke husker passordet sitt. For det er ikke katt.

lise sa...

Gir det deg ikke en følelse av å være rik å kunne tipse så det monner? En firesekundersfølelse, men, men..

Lektor Lund sa...

Taksameteret. *fnis*

Fire kaffe sa...

Direktør Siv, jeg tipser alle og enhver. Bartenderen, kelneren, taksisjåføren og butikkdama.Ok, kanskje ikke butikkdama, men jeg er så livende redd for å ikke tipse når jeg bør eller å tipse for lite, for da er jeg jo uhøflig. Din bror har ødelagt meg!

Globetrottar Lise, det var deilig!

Lektor Lund, jeg byttet fra takstameter til taksameter og var veldig lettet for at jeg oppdaget feilen før jeg postet. Jeg har alltid trodd det skulle være takstameter. Hadde jeg rett likevel? Jeg husker ikke hva som gjorde at jeg (feil)oppdaget feilen, men det var sent på kveld, så det kan være at jeg oppdaget feil feil...