02 januar 2011

En slags årskavalkade laget for å slippe å begynne på dagens studier

Jeg satte meg som vanlig ned ved pc-en med studier som mål. Som vanlig tok jeg den faste runden på nett for å liksom forberede meg til å begynne å jobbe. Det var laber aktivitet både på FavorittForumet og på Facebook, så jeg slapp kjapt opp for unnskyldninger. Hva skal jeg da finne på? Passe ryddig er det også. Skrive blogg? Nja, jeg har ikke noe å skrive om. Hvis ikke...aha...jeg kan lage en årskavalkade! Da kan jeg plukke litt fra årets blogginnlegg og trenger ikke legge ned noe særlig tankevirksomhet. Det vil minimum ta en halvtime. Jepp, jeg gjør det.

Allerede tidlig i år fikk jeg manifestert min posisjon som ødelegger. Jeg har det med å få idéer som virker som det eneste rette der og da og som må gjennomføres umiddelbart. En gang endte det med at jeg kastet en crocs, men det var ikke i år. I år ødela jeg bare en CD, og det var egentlig en god gjerning med tanke på hvor dårlig musikk den hadde fått på seg.
Disse geniale idéene dukker heldigvis ikke opp så ofte, og det er slett ikke alltid de ender med hærværk. Noen ganger er det for eksempel bading som blir resultatet. I slike situasjoner kan man være glad for gode kollegaer som yter særs god service når man er både kald og våt.
Det har vært mange fine ute-kvelder i 2010, og Chris har vært med på flere av dem. Jeg er så glad for at jeg begynte å studere sammen med Chris, for vi har blitt terningbestevenner, og vi genererer mange geniale ideer sammen. En av dem endte i en helaften.
Studier, ja. Jeg har planer om å bli Lektor Solvig i løpet av 2011, og det krever ganske mye hardt arbeid. For å få sårt tiltrengte pauser, tyr jeg ganske ofte til facebook. Jeg prøver å begrense meg, for det er jo litt pinlig å henge der så mye. Man kunne jo tro at jeg var en nettnerd. Eller at jeg har et eksponeringsbehov. De som er venner med meg på facebook, kan forresten ikke ha unngått å ha fått med seg at jeg har fått meg ny mobiltelefon.
Nettnerd, ja. Det finnes et diskusjonsforum med Verdens Fineste Folk som jeg er så heldig å være medlem av. Jeg har kjent disse menneskene i 6 år nå, og mange av dem har jeg møtt i RL også. Eller AFK, som det også kan kalles.
2010 har vært Året Der Monika Begynte Å Trene. Det var mange år siden sist, så det var virkelig nødvendig. Måloppnåelsen er på 9/12, noe som må anses som akseptabelt. I det siste har jeg også sluttet å spise meg stapp-stapp-stappmett og stoppet ved stappmett, noe som har resultert i avskaffelsen av 5 kg. Det er fint, selv om det går utover bombene.

En av årets store begivenheter har vært kjøp av seilbåt. Jeg må ha hatt ganske få kjedelige ting å gjøre i den perioden, for jeg har faktisk ikke blogget om det. Jeg har skrevet litt om Båtførerprøven, da. Det hører jo sammen med båtkjøp.

Min aller beste Frøken Freken har fått være med i bloggen i år også. Jeg er umåtelig stolt av henne, så får det bare være at jeg har avslørt meg selv som både falsk og ond mor. Heldigvis har jeg noen ekte øyeblikk også.

Har jeg nevnt at jeg elsker jobben min? Ja, det har jeg visst. Og at naturfag er det beste faget? Ja, jeg har visst det også. Det er utrolig fint å være lærer på ungdomsskolen. Elevene utvikler seg mye de tre årene, og jeg er virkelig privilegert som får være en del av det. Det gjør det ikke mindre moro at kollegaene er de aller fineste.

Det eneste nyttårsforsettet jeg har i år, er å dra på Roskildefestivalen. Da sommeren kom i fjor og jeg ikke skulle dra, føltes det ganske tungt, så det må jeg unngå i år. Vel, at jeg ikke var på Roskilde i fjor, stemmer ikke helt, bare nesten...

Jeg er flink til å være glad, og jeg er flink til å glede meg over og til. Min store overbevisning i livet er at man kan velge hvordan man selv vil ha det. Noen valg man tar, påvirker andre i stor grad, men som voksen, styrer man selv hvordan man takler det som skjer i livet. Da gjelder det å velge halvfullt og ikke halvtomt.

Jeg har aldri hatt det så travelt som i 2010, men det har likevel vært et av de fineste årene i mitt liv. Kanskje det fineste. Ingrediensene i oppskriften har vært Frøken Freken, Joachim, familie, venner, kollegaer, studier, elever, naturfag, internett, teater, turer og troen på at man velger selv.
Jeg ønsker meg selv og alle andre et 2011 med mye moro!

Så - tilbake til studier (via nettbanken, forumet og facebook, tenker jeg...)

4 kommentarer:

lise sa...

Verdens beste Monika.

Fire kaffe sa...

Verdens beste Lise.

søss sa...

Godt nytt år kjære søster!

Chris sa...

Takk for at jeg ble nevnt, og de omtalte utekveldene har vært en glede å få være med på. Håper det blir flere i 2011. Gøy!