31 januar 2007

Gud kan slå hjul i luften

Religionssamtalene kommer ofte for tiden. I dag startet det med buddhistmunker på barne-tv og at jeg måtte forklare at munker ikke var slike som gjorde at barna fikk bestemme. Den letteste måten å angripe temaet på, var å fortelle om Siddharta Gautama, den beskyttede prinsen som oppnådde oppvåkningen og ble selveste Buddha.

5-åringen: Jeg vil bli som Buddha, mamma.
mamma: Vil du?
5-åringen: Ja, jeg skal bli munk.
mamma: Buddha trodde ikke på Gud.
5-åringen: Tror du på Gud, mamma?
mamma: Jeg vet ikke helt.
5-åringen: Jeg tror på Gud.
mamma: Det vet jeg.
5-åringen: Vet du hvordan jeg vet at Gud finnes? Fordi Jesus og Peter gikk på vannet helt på ekte. Jesus sa "kom til meg", og Peter kom. Det står i Bibelen min. I Barnas Bibel!
mamma: Vet du hva jeg tror?
5-åringen: Nei.
mamma: Jeg tror at hvis Gud finnes, så kommer han til å være god mot alle menneskene.
5-åringen: Det vet jeg at han kan. Gud kan alt. Han kan til og med slå hjul i luften.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Jo, men hvis han kan alt, så må han da også kunne slå hjul i luften. Problemet er jo at synes av en gammel mann med skjegg i "kjole" slår hjul i lufta overgår alle mine fantasier.

Eller hva?

Fire kaffe sa...

Jeg lurer på hva han har under kjolen.

Anonym sa...

Jeg lo veldig da jeg så Nytt på Nytt for noen uker siden og Knut Nærum fortalte at han ble omtalt som Odd Nerdrum av noen ansatte i slalåmbakken.

Eri sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.
Anonym sa...

Haha, hadde han kjole på?

Anonym sa...

Jeg tror han har boxer fra Dolce & Gabbana.

Fire kaffe sa...

Hvit bokser. Dæven!

Anonym sa...

Nei, han hadde ikke kjole. Det var navneforvirring og jeg så for meg Odd i skibakken. Med kjole.

Anonym sa...

Nå ser jeg for meg Odd slå hjul i luften.

Anonym sa...

veldig interessant, takk

Anonym sa...

I wish not concur on it. I regard as polite post. Expressly the appellation attracted me to be familiar with the whole story.

Anonym sa...

Well I acquiesce in but I think the post should have more info then it has.