19 mars 2007

Matematikklærere i alle land...


...konstruer på data!

Jeg har lært det i dag, og det er en viss mulighet for at jeg er hekta. Bruker jeg ikke mer enn nok tid foran pcen allerede? Programmet er gratis og heter Geogebra. Ovenfor har jeg konstruert en rettvinklet trekant, samt kvadratene til sidene. Deretter har jeg brukt muligheten for å legge inn funksjoner til å bevise regelen. *stolt*

(s=0 nederst til venstre er svaret på kvadratet av hypotenusen minus summen av kvadratene av katetene)

8 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg leser det som står der, men jeg forstår det ikke. :dom:

Fire kaffe sa...

Det er ikke du som er dum, det er bare jeg som er så ekstremt lur. *oppklarer*

Anonym sa...

Jeg tør ikke starte. Og jeg vet at jeg har lovt deg en cabricd- det huska jeg på Stjørdal i går kveld.

Anonym sa...

Jeg vet jo at du er ekstremt lur.

Fire kaffe sa...

Haha, det hadde jeg glemt. Jeg ble jo så forvirret når MaikenK dukket opp. Hehe.

Fire kaffe sa...

Forvirret som i positiv.

Anonym sa...

Herre min hatt for en mengde med streker. Tegn først opp AB, slå 90 grader fra A, og så mange grader som du skal ha fra B, så har du den. Hva er galt med den gode gamle metoden?

Fire kaffe sa...

Ingenting, Sauegjeter, men dette var bare så gøy. Så gøøøøy!